top of page

Ett utdrag av en recension gjord av Föreläsaren Paula Tilli,

på min bok

​

Ta kontrollen över ditt liv

(se hela texten på hennes blogg här)

 

Nils kallar boken för en handbok i kommunikation i relationer till andra människor, och han har skapat en metod som heter Vem äger ansvaret. Här var min spontana tanke att många använder sig av talesättet “man kan inte förändra andra människor utan endast sig själv” men reflekterar aldrig över vad det egentligen innebär. Men Nils gör det och förklarar tydligt och pedagogiskt varför det är okonstruktivt att irritera sig på att andra människor aldrig förändrar sig.

​

Man kan endast ändra på sig själv

Svaret är självklart att man ska förändra sig själv och sitt eget förhållningssätt, inte försöka ändra på andra människor, vilket är så otroligt lätt att glömma bort. Precis som Nils påpekar så gör många gärna misstaget att göra samma sak om och om igen och bli förvånade över att det alltid blir samma resultat. Hemligheten ligger i att man själv ska göra något annorlunda, annars kommer man få samma resultat gång på gång och det blir aldrig någon förändring.

​

Vems skuld?

Enligt Nils har vi människor en tendens att tänka svartvitt när det gäller skulden. Antingen är allt alla andras fel eller så skuldbelägger man sig själv och tänker att man är en dålig människa och att allt är ens eget fel. Om någon sagt något elakt och ens dag förstörs, lägger man gärna skulden på ens mående på den andra personen. Om man däremot själv råkar säga något elakt och en annan persons dag blir förstörd, lägger man skulden på den andres mående på sig själv. Nils förklarar tydligt och pedagogiskt i boken varför dessa är farliga tankefällor.

​

Annorlunda inlärningsprofil

Nils är dessutom av åsikten att vi tänker alldeles för fyrkantigt när det gäller lärande. Små barn försöker gärna om och om igen tills de lär sig att gå, simma, cykla och ja, det de ska lära sig! Däremot tillåts inte äldre personer försöka lika många gånger för det ses som ett misslyckande. Men om en elev behöver 10 gånger längre tid på sig än sina klasskamrater för att lära sig matematik, betyder det inte att eleven inte kan lära sig. Hen kan bli hur duktig i matematik som helst när hen väl lärt sig. Så länge eleven orkar försöka, varför ser vi eleven som dum?

​

Rekommenderas varmt

Jag tycker att boken passar alla som vill lära sig att förstå sociala situationer och konflikter och tänka konstruktivt, men extrabra kan den passa för oss autister som gärna har en tendens att fastna och älta negativa tankar och saker andra människor har sagt till oss. Vi skuldbelägger gärna oss själva och tror att det är fel på oss eller så irriterar vi oss på att andra människor aldrig förstår oss autister. Genom att läsa Nils bok kan vi alla få mycket användbara tips.

​

​

bottom of page