Mindfulness

Nedan finns mindfulnessövningar som du kan lyssna på.

Är det första gångerna du provar mindfulnessövningar så rekommenderar jag:

Börja med Andningsankaret och bara gör den övningen varje dag i minst en vecka, men helst i två veckor, så att hjärnan vänjer sig vid övningen.

Andningsankaret finns i flera varianter.

Andningsankaret är med lite instruktioner i början (rekommenderas i början)

Andningsankaret2 är utan instruktioner inför övningen.

De andra tre Andningsankarna är fördjupning/överkurs, då de är utan instruktioner under hela övningen och kräver att du är väl inövad på de med instruktioner. Du får gärna prova vad som fungerar bäst för dig.

Sedan kan du lägga till Andrum, och göra båda två i en eller två veckor till.

Efter de veckorna så kan du prova att byta ut Andningsankaret mot Kroppsskanning, och göra Kroppsskanning och Andrum i en eller två veckor.

När du har följt min rekommendation så är du mer van vid övningarna och kan variera och kombinera som du vill och behöver.

En rekommendation är att inte byta övningar för ofta, typ varannan dag, eftersom hjärnan gärna vill ha några dagar på sig att anpassa sig till övningen. Gör därför hellre en och samma övning minst en vecka, helst i två veckor, innan du byter.

Landaövning är något du kan använda för att landa mellan olika aktiviteter, för att kunna släppa det du har gjort och samla dig inför det du ska göra.

Puls-kroppsskanning är en variant och fördjupning med inriktning på hjärta och puls. Prova gärna.

Lycka till och njut av meditationen!

Nya övningar
Landaövning 1 min
00:00 / 01:00
Landaövning 1.30 min
00:00 / 01:30
Landaövning 2 min
00:00 / 02:01
Andningsankaret 8,46 min
00:00 / 08:46
Andningsankaret2 9,48 min
00:00 / 09:48
Andningsankaret Tyst 10 min
00:00 / 10:05
Andningsankaret Tyst 15 min
00:00 / 15:08
Andningsankaret Tyst 20 min
00:00 / 20:06
Puls-kroppsskanning19,35 min
00:00 / 19:34
Gamla övningar
Andrum 5.42 min
00:00 / 05:43
Kroppsskanning 22.54 min
00:00 / 22:54